عنوان مقاله:

توصیه های بهداشتی و کاربردی در زمان صید و برداشت میگو

چکیده مقاله:

عملیات برداشت از یک استخر پرورش میگو مرحله ی نهایی یک دوره ی تولید طولانی (چندین ماهه) و البته با وجود کوتاه بودن زمان آن، مهم ترین مرحله است. در صورت وجود یکی از این علامت ها می توان اقدام به برداشت نمود: ۱) کمتر از ۵ درصد از میگوها در حال پوست اندازی بوده و کمتر از ۱۰ درصد آن ها پوسته ی نرم داشته باشند، ۲) کمتر از ۵ درصد از میگوها دارای مشکلات فیزیکی باشند، ۳) میگوها دارای بو و طعم مناسب باشند.

نکات مهم پیش از برداشت شامل به ترتیب: نظافت ابزار، قطع غذا دهی به مدت ۶-۴ ساعت، کاهش تدریجی سطح آب استخر به حدود یک سوم مقدار اولیه و نظافت خروجی استخر است. نکات مهم در حین عملیات برداشت شامل خود­داری در طولانی شدن برداشت بیش از ۸- ۴ ساعت، برداشت در ساعات خنک تر روز، دور بودن مکان نگهداری میگوهای برداشت شده از نور مستقیم خورشید، عدم تراکم بیش از اندازه ی میگوها در کیسه ی برداشت و نگهداری میگوهای جمع شده در گل و لای بستر از دیگر میگوها می باشد.

نکات مهم پس از برداشت شامل عدم اتلاف زمان در هنگام نقل و انتقال میگوها از محل برداشت به وسیله ی نقلیه ی حامل خنک کننده و خنک نمودن بلافاصله ی میگوها (۶۰۰ لیتر مخلوط آب و یخ (با نسبت ۵۰ : ۵۰) برای ۴۰۰ کیلوگرم میگو داخل صندوق (۴۰- ۳۰ لیتری) یا سطل (۱۰۰۰- ۵۰۰ لیتری) با بهم زدن مداوم میگوها در آن) است. برای رساندن هرچه سریع تر دمای مرکز ظرف به زیر ۳- ۲ درجه سانتی گراد به مخلوط آب و یخ، نمک طعام (شوری حدود ppt ۲۶) اضافه می گردد. سپس برای جلوگیری از بروز لکه سیاه در میگوها، آن ها در محلول ۸-۷ درصد متا بی سولفیت سدیم (SMBS) به مدت ۱۰-۷ دقیقه غوطه ور می شوند. به طور کلی، فاصله ی زمانی از برداشت تا فرآوری بایستی حداکثر ۱۰ ساعت باشد.

کلید واژه ها:

اطلاعات مقاله:

گرداورندگان

مهکامه لشکری زاده

واحد تحقیق و توسعه

Research & Development

فایل ها

دانلود PDF
سایز فایل؛ ۹۱۵ کیلوبایت

سابقه مقاله

تاریخ ایجاد: ۰۱ مهرماه  ۱۳۹۹

شماره : 17018

اشتراک گذاری

آمار

بازدیدهای کل : 813027
بازدیدهای هفته: 7835

تمامی حقوق این سایت برای شرکت فرادانه (تولید کننده تخصصی خوراک آبزیان ) محفوظ است.